Aura tar ansavar, på en lagom nivå ;)

idag fick aura för första gången förtroendet att tömma tvättmaskinerna helt själv. vi har länge hjälpts åt med detta, och allt som har med tvättandet att göra. tvättstugan är ett av Auras absoluta favorit ställen att vara på, och jag får nästan alltid bära henne gråtandes där ifrån(!) så kul är det! ( min lilla tok!)
idag när jag skulle tömma torktumlaren och vika tvätt, fick Aura sin egen korg. jag hjälpe henne att öppna maskinerna och ställde mig sen och vek tvätt. Aura fick ta hand om tömningen, och hon var väldigt stolt och nöjd över att hon helt själv, utan en mamma som hjälper till och övervakar fick ta han om tvätten. ja... utan övervakning ;) jag låter henne tro det iaf...

barn älskar att hjälpa till, och få ta ansvar för stort och smått. beroende på ålder. och det är våran uppgift som föräldrar att lära dom att ta ansvar, men oxå låta dom ta ansvar. inte bara prata om ansvar, utan oxå låta dom praktisera det. i alla dess former, men i vardagliga sysslor och att hjälpa till i hemmet är ett utmärkt sätt att börja lära ditt barn om ansvar och om självständighet.
en 2 åring är fullt kapabel till att förstå tex. att man städar upp efter sig själv, "om du har byggt färdigt med dina klossar så lägger du i dom i lådan." sen om 2åringen faktiskt gör det... ja, det är ju upp till föräldern... var konsekvent, och gör allt till en lek. då kommer du att se, efter ett tag har det där "ansvaret" att alltid lägga tillbaks klossarna satt sig. och vipps så har du ett barn som medvetet tar ansvar för att röja upp efter sig, utan att du behöver säga ett ord.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0